Skip navigation MENU

Reisverslag - Andalusië

Andalusië heeft genoeg te bieden voor een rondreis van maanden. Het is dus een grote uitdaging om de hoogtepunten te zien in slechts een week en een evenwicht te vinden tussen cultuur en natuur. We hebben het zuid-westen van de provincie gekozen, met Antequera (ten noorden van Malaga) en Montellano (ten zuiden van Sevilla) als uitvalsbases. We hebben Granada, Sevilla, Ronda, El Torcal en talloze witte dorpjes bezocht. Een tocht, die in dit Andalusie reisverslag vastgelegd is.

Ontdek het kleurrijke Andalusië! Vergelijk reizen

Na een natte winter is de aantrekkingskracht van de voorjaarszon sterk; een reis naar Andalusië is weliswaar onbekend gebied voor ons, maar het vooruitzicht van het mooie en warme weer een geweldige drijfveer voor ons om deze reis te plannen. We staan voor een enorme uitdaging: de hoogtepunten van Andalusië zien in slechts een week, en om een evenwicht te vinden tussen cultuur en natuur, tussen inspanning en ontspanning.Na een twee-en-een-half uur vliegen van Brussel naar Malaga, komen we tot onze verbazing aan in somber weer. Het regent zelfs. Eerst halen onze huurauto op, en we hebben geluk; in plaats van een Peugeot 206 krijgen we een Ford C-Max Diesel – een Space Wagon – voor dezelfde prijs. Het wordt al snel duidelijk dat de Spanjaarden zijn nerveuze chauffeurs zijn: iedereen toetert continu, maar we zullen er wel aan wennen. Er zijn veel nieuwe rotondes die nog niet vermeld worden op navigatiesysteem. Ook is het nogal verwarrend dat het verkeer op de rotonde de ene keer wel, maar de andere keer geen voorrang heeft.Ook moeten we aan de smalle straten; het is beste om de auto bij een bezoek aan steden op een parkeerterrein te zetten. Neem geen risico door te parkeren in de centra van steden en dorpjes. We hebben gezien dat er talloze zijspiegels beschadigd en bekrast werden. En de hoge stoepranden zijn funest voor autobanden.

We nemen de snelweg naar Antequera, onze eerste bestemming, waar we drie nachten doorbrengen. Op de weg van Malaga we zijn verbaasd over de enorme olijfgaarden. Ons hotel in Antequera is eenvoudig, maar goed verzorgd, voor minder dan 40 euro per nacht. Andalusië ziet er in het algemeen goed verzorgd uit.

Antequera is, zoals de naam al doet vermoeden, een oude stad, die wordt gedomineerd door de Alcazaba (Moorse vesting), vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad en haar omgeving. Het is ook leuk te dwalen in de stad, met het klooster en de arena waar stierengevechten worden gehouden. Het heeft ook een (gratis) museum.

Na onze vermoeiende reis willen we eten in de avond. Het blijkt dat wij de eerste gasten zijn in het restaurant en we worden vriendelijk verzocht om na een half uur terug te komen. Spanjaarden eten meestal pas na negen uur ’s avonds: alleen dan is er leven in de brouwerij.

Negen uur vinden we een beetje te laat en daarom besluiten we om ’s middags warm te eten en ’s avonds tapas. Hoe dan ook: het eten is altijd lekker, mooi gepresenteerd en blijkbaar ook op een sanitair verantwoorde manier bereid. De porties zijn erg groot, zelfs voor ons.

Granada

Je kunt Andalusië niet bezoeken zonder een bezoek aan Granada. Na 80 kilometer rijden parkeren we onze auto in een betaalde parkeerplaats. Dit moet je in elke stad doen: Het is een veilige plek voor je auto en meestal niet al te ver van het stadscentrum. Het weer ziet er weer een beetje beter uit, maar we zullen de zon niet zien vandaag; een perfecte dag om een een stad te bezoeken. De kathedraal (die zeer beperkte openingstijden heeft en entree vraagt) is een dwerg in vergelijking met die in Sevilla, maar de koninklijke kapel ernaast is gratis en heeft zeer interessante zestiendeeeuwse beschilderingen. We gaan te voet naar het Albaicín, de Moorse wijk: een doolhof van smalle straatjes op een heuvel tegenover het Alhambra. Van de St. Nicolaas mirador hebben we een prachtig uitzicht op het Alhambra. We wisten al dat het dagelijkse aantal bezoekers beperkt is voor het Alhambra, dus we hadden vooraf tickets geboekt op het internet. Dit bleek een enorme vergissing! De tickets zijn namelijk tijdgebonden! Koop je tickets dus ter plaatse (ga in de ochtend, want dan opent het Alhambra voor bezoekers). In de maand mei is het niet echt druk. Het Alhambra is zeer indrukwekkend, een gigantische Moorse vesting!

De paleizen zijn onvergetelijk. De tuinen (Generalife), die ook genoemd worden in de reisgidsen, zijn een beetje teleurstellend voor ons als liefhebbers van bloemen en planten. Omdat we zoveel tijd hebben- nog eens twee uur voordat we de paleizen open gaan – kunnen we een dutje doen op een van de vele bankjes in het park. De fonteinen en watervallen klinken beter dan ze zijn, dat wel. Hoe dan ook, het Alhambra is een “must see” waarvoor je een halve dag moet uittrekken. Onze voeten doen pijn in de avond: zowel Albaicín en Alhambra zijn geplaveide paden: sandalen waren niet echt een goed idee, steviger schoenen hadden beter gepast.

Een dag van rust op het strand … althans, dat dachten we. We reden langs Malaga en Torremolinos want we zijn niet geïnteresseerd in drukke badplaatsen. Het blijkt helaas overal hetzelfde liedje: luide Britten, winkels, drukke kustwegen … echt jammer! Na een uur hebben we het gehad en rijden we terug naar Antequera via secundaire wegen en kleine dorpjes

El Torcal en Ronda

Een paar kilometer ten zuid-oosten van Antequera ligt het natuurlijke fenomeen El Torcal: kalksteen bergen die in bizarre formaties gevormd zijn door erosie. De route naar het bezoekerscentrum gaat over een smalle weg en biedt een prachtig uitzicht. We parkeren de auto en neem de “groene” wandelweg naar het natuurreservaat. Het is een uur wandelen op paden met een geweldig uitzicht op de interessante rotsformaties. Een paar adelaars cirkel boven ons in de blauwe lucht. Het plantenleven is gevarieerd: het is duidelijk dat dit gebied meer regen krijgt dan de kust of het binnenland. Onze tweede hotel is in Montellano. Ons eerste bezoek is aan het stadje Ronda, dat op onze weg ligt naar Montellano. Onze eerste indrukken zijn teleurstellend: een relatief grote stad en we moeten een grote afstand lopen naar het historische stadscentrum. Maar het bezoek aan de oude stad maakt veel goed. We slenteren door de smalle straatjes langs de stadsmuren. Een diepe, steile kloof, Tajo, scheidt de oude van de nieuwe stad. Huizen hangen als zwaluwsnesten op de rand van een 200 meter diepe afgrond. Een brug overspant de duizelingwekkende kloof. Het is allemaal heel mooi. In deze stad weten ze hoe ze toeristen moeten uitzuigen: 6 euro voor twee drankjes, op het platteland zou het minder dan 2 euro.

Montellano en de Pueblos Blancos

Montellano is een rustig en vredig dorpje, ideaal als een uitvalsbasis voor Sevilla en de Pueblos Blancos. Deze “witte dorpen” zijn allen gelegen in een prachtig berglandschap met ongerepte natuur. Zij zijn getuigen van het Moorse verleden. Ze zijn helder wit en hebben smalle, kronkelende straatjes. Er is zelfs een Pueblos Blancos route, maar het zou enkele dagen duren om die te volgen. We moeten ons beperken tot een selectie. Arcos de la Frontera is niet alleen het eerste dorpje op onze route, maar ook het grootste en dus minder charmant wat ons betreft. We lopen door de straten tot een korte regenbui ons dwingt om te schuilen in een bar waar we een aantal tapas eten. We besluiten door te rijden naar het volgende dorp, El Bosque. Dit is meer een dorp, maar spreekt ons ook niet echt aan. Zou het het sombere weer zijn vandaag?

We nemen de A372 naar Grazalema, een wit dorpje dat deze naam ook echt verdient. Het is waarschijnlijk een van de meest pittoreske witte dorpjes. Het is ook het natste dorp in Spanje. Door de condensatie van warme wolken in de bergen krijgt dit gebied veel neerslag. We slenteren door de smalle straatjes, genieten van het prachtige uitzicht en drinken een drankje in de plaatselijke bar. De tijd heeft hier stil gestaan. In het verleden was Grazalema een textielcentrum, maar niets herinnert daar meer aan.

We nemen de CA531 vanuit Grazalema en steken de spectaculaire bergpas Puerto de las Palomas over naar Zahara de la Sierra. De route voert ons hoog in de bergen en we bevinden ons op een bepaald punt in de wolken. De Sierra van Grazalema en de omgeving zijn fantastisch!!

De afdaling naar Zahara (haarspeldbochten) vergen veel vaardigheid, maar we worden beloond met een magnifiek uitzicht op het enorme stuwmeer Embalse de Zahara. Deze smalle weg is wellicht niet geschikt voor mensen met hoogtevrees, maar het is zeker aan te raden als je de Sierra wilt zien. We hebben uitzicht op de omgeving vanuit een mirador, arenden zweven hoog in de lucht. De natuurlijke schoonheid van deze plek is onbeschrijfelijk.

Na de afdaling komen we aan in Zahara, wat ons betreft het mooiste pueblo. We parkeren onze auto bij de ingang van het dorp en maken een wandeling in de hoofdstraat. De zon is terug; alles is kleurrijker en heeft meer diepte. Het wit van de huizen doet pijn aan je ogen!

Helemaal aan het einde van de straat is een levendig plein met een fontein en terrasjes. We gaan zitten en genieten van alles om ons heen. Trouwens, je zult niet veel terrasjes te vinden in de pueblos, mensen trekken zich terug in de koelte van hun huizen, die de warmte buiten te houden met hun dikke muren (en airconditioning hebben).

Sevilla

60 kilometer ten noorden van Montellano ligt Sevilla. De weg ernaartoe leidt door een Toscaans landschap: glooiende heuvels begroeid met akkers (de Sevilla regio is één grote Spaanse graansilo). Ook in Sevilla is het het beste om je auto in een garage te parkeren, we doen dit bij de Isable II brug, in Parking Colon, op slechts enkele minuten lopen van het historische centrum. Sevilla is veel groener dan Granada, er zijn meer parken en (palm) bomen. Dit heeft waarschijnlijk meer te maken met de grond dan met de temperatuur: Sevilla heeft als bijnaam “de braadpan van Spanje.”

Je kunt makken een paar dagen doorbrengen in deze stad. Maar we moeten ons beperken tot de hoogtepunten: de gotische kathedraal (zeer mooi, zowel van binnen als van buiten), de toren van de kathedraal (Giralda, oorspronkelijk een minaret die deel uitmaakte van een moskee), die biedt je een uniek uitzicht over de gehele stad als je omhoog gaat naar de klokkentoren; Barrio de Santa Cruz (voormalige joodse wijk) met zijn smalle straatjes, Alcazar met zijn paleizen; Torro del Oro (Moorse verdedigingstoren, ook gebruikt voor opslag van goederen van schepen die vanuit het buitenland kwamen), enzovoort. Het is allemaal vreselijk mooi en interessant en meer dan een bezoek waard.

We besluiten om een kijkje te nemen aan de andere kant van het kanaal: op de Puente Isabel II met zijn terrasjes is er een prachtig uitzicht op historische gebouwen. Op de terugweg naar onze auto is het bijna 30 graden.

Pueblos Blancos

We kunnen er geen genoeg van krijgen: na ons bezoek aan de grote stad Sevilla rijden we opnieuw naar de bergen en de Pueblos Blancos. Via Ubrique, naar Benocaz, dat prachtig is gelegen op een helling. We lopen naar het bovenste deel van het dorp en vinden de meer dan 300 jaar oude overblijfselen van het oorspronkelijke dorp. Van daaruit leidt het pad naar een kapel. Het biedt een mooi uitzicht op het dorp. Er zijn veel bloemen langs het pad. Vanaf Benocaz nemen we de mooie route naar Villaluenga del Rosario, een rustig dorpje dat nog niet ontdekt is door toeristen. Het heeft een kerk en een plein dat prachtig is beplant. Sommige oude dorpsbewoners zitten op bankjes en praten wat met elkaar. Iets verder vinden we de arena, gebouwd tegen een bergwand. Er is een cafe op het plein en we besluiten om onze dorst te lessen. Een oudere dame wacht op ons. We vragen of we er kunnen eten en zij antwoordt ons met een bevestigend knikje. Het eten is lekker: kip en konijn en het is allemaal heel goedkoop. Als het gaat om eten en drinken vermijden we de toeristische centra en gaan we liever waar de Spanjaarden naartoe gaan.Het is de beste manier om goed eten te krijgen voor weinig geld.

Op onze laatste dag rijden we terug naar Malaga, 160 kilometer. We nemen een mooie weg via Rona naar San Pedro, de A376, die ook een prachtig uitzicht biedt op de Middellandse Zee. We hebben nog tijd om naar het strand te gaan. Er zijn nog kleine badplaatsen hier, ver weg van het massatoerisme. We genieten van de staal-blauwe lucht en de warmte van de zon.